מור שוהם

אלופציה אראטה

Posted on: אוקטובר 27, 2015

אלופציה אראטה תוקפת לפחות שני אחוזים מהאוכלוסייה הכללית, אך בתוך משפחה שקיימת בה המחלה היא תתקוף עשרים אחוז מתוכם ולכן מדובר במחלה שהיא גנטית לחלוטין ולא מדבקת. טעות נפוצה לחשוב שמדובר בנשירה בעקבות לחץ נפשי וחרדה ורק מעטים יודעים על קיומה, לכן חשוב מאד לגשת לאבחן אותה אצל רופא עור ברגע שמופיעה ההתקרחות ה"לא נורמלית".

תקלה במערכת החיסונית

אלופציה אראטה היא למעשה "גול עצמי" שהמערכת החיסונית נותנת לאדם שנושא אותה. מסיבה שעדיין לא ידועה באופן מוחלט הגוף מזהה את זקיק השיערה כגוף זר בגוף ודוחה אותו וזו הסיבה לנשירה פתאומית ומאסיבית של שיערות הגוף.

חיים בצל המחלה

ברוב המקרים המחלה עוברת מאליה אחרי מספר חודשים או במהלך שנה ויש מקרים אחרים בהם נושר למעשה כל שיער הגוף, מה שנקרא אלופציה אראטה טוטאלית והסיכויים לצמיחת השיער מחדש הם כמעט אפסיים. המחלה מבחינה חיצונית גורמת למבוכה ועלולה להביא כל אחד לדיכאון ולמשבר נפשי קשה ולכן מאד חשוב לקבל את תמיכת המשפחה והסביבה הקרובה תוך מתן הסברים על התופעה הזו. חשוב לציין שמחלה זו איננה מסכנת חיים כלל וכלל.

שיטות טיפול מקובלות

לאחר מחקרים רבים שנעשים בשנים האחרונות, עדיין אין מסקנות גורפות מדוע אלופציה אראטה פורצת ולמה דווקא אצל הצעירים ועדיין מבוצעים מחקרים בעניין. אופציות הטיפול המובאות בפני החולה בהתאם להתפשטות ההתקרחות ולגילו הן כדלקמן:
• משחות המכילות סטרואידים
• הקרנות עם מנורה אולטרה סגולה במקומות ההתקרחות
• כדורי אבץ או כדורי מינוקסידיל
ישנם טיפולים ניסיוניים רבים נוספים וצריך להיוועץ עם הרופא המטפל על מנת שייתן את חוות דעתו האם כדאי בכלל להתחיל ולנסות אותם או פשוט לתת לגוף ולזמן לעשות את שלו.

אלופציה אראטה

כתיבת תגובה

סטודנטים תל אביב